Gezond Afvallen met het Fruitdieet

Wil je graag afvallen met fruit? Lees hier wat het fruitdieet inhoudt en geef je eigen draai aan het fruitdieet!

Waarom ananas eten tijdens het fruit dieet

ananas

Ananas is een van de lekkerste fruitsoorten die er is. Gelukkig mag je dan ook ananas tijdens het fruit dieet. Ananas is heerlijk zoet en combineert goed met andere fruitsoorten. Vaak hoor je dat ananas te veel suiker zou bevatten, toch is ananas wel degelijk heel gezond. Waarom is ananas zo gezond?

Waar komt de ananas vandaan

De ananas is een tropische vrucht, die het best groeit bij tropische temperaturen. De buitenkant van de ananas is hard en bevat stekelachtige structuren. De binnenkant heeft een hart dat niet eetbaar is. De ringen eromheen zijn echter zoet, sappig en eetbaar.

Ananas staat symbool voor vriendschap en gastvrijheid en wordt  daarom vaak als logo of afbeelding gebruikt op deuren in restaurants.

Ananas bevat vrij veel fructose ofwel fruitsuikers. Per 100 gram bevat de ananas 57 calorieën, waarvan 0,1 gram vet, 0,5 gram eiwit en 12 gram koolhydraten.  Dit geldt voor verse ananas. Ananas uit blik op siroop kan tot tweemaal zoveel suikers als calorieën bevatten.

Waarom is ananas gezond

Ananas is een gezond stuk fruit, waarom precies?

  • Ananas bevat bepaalde vitaminen, mineralen en voedingsvezels.
  • Ananas bevat veel vitamine C. Vitamine C versterkt het immuunsysteem, zorgt ervoor dat verkoudheden sneller overgaan, dat wonden sneller genezen en infecties beter worden tegengegaan.
  • Ananas bevat mangaan, dit mineraal is nodig voor de kwaliteit van botten en kraakbeen. Het houdt deze weefsels sterk en gezond. Het komt maar in een kleine hoeveelheid voor maar is zeker onmisbaar voor je beenderstelsel.
  • Door de grote hoeveelheid vezels is ananas goed voor de spijsvertering. Het maakt de ontlasting zachter en soepeler waardoor een eventuele opstopping snel zal verminderen.
  • Door de aanwezigheid van de stof bromelaine is de ananas ontstekingsremmend en worden weefselzwellingen zoals spataders, artrose, bronchitis en verstuikingen minder.
  • Daarnaast zorgt bromelaine voor een kleinere kans op een beroerte of hartinfarct. Het helpt ook tegen bloedstolsels in het lichaam, zodra er minder stolsels aanwezig zijn, verkleint de kans op beroertes of een hartinfarct.
  • Ananas bevat ijzer. Mensen met bloedarmoede doen er dus goed aan ananas te ten en zo het ijzergehalte in het bloed weer te doen stijgen.
  • Ananas heeft een positief effect op het cholesterolgehalte. Het zorgt ervoor dat het slechte LDL cholesterol minder wordt opgenomen en dus niet in het bloed terecht komt. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner.
  • Door de aanwezigheid van anti-oxidanten zou ananas de kans op kanker kunnen verkleinen of de groei van kwaadaardige cellen kunnen remmen (zie ananas echter niet als een remedie tegen kanker). Baadt het niet, schaadt het niet….
  • Je krijgt energie van ananas, je zult je lekker voelen en dat niet alleen door de gezonde voedingsstoffen, maar ook door de vrolijke gele kleur die het goed doet in cocktails of gecombineerd met ijs.

In welke vorm eet je ananas tijdens het fruit dieet

Tijdens het fruit dieet kies je alleen voor vers fruit, dus ook voor verse ananas. Ananas op siroop bevat dubbel zoveel suikers en calorieën en is een stuk minder gezond.

Post a comment