Gezond Afvallen met het Fruitdieet

Wil je graag afvallen met fruit? Lees hier wat het fruitdieet inhoudt en geef je eigen draai aan het fruitdieet!

Aardbeien lekker en gezond

aardbeien

Aardbeien is een van de lekkerste fruitsoorten die er is. Aardbeien zijn goed te combineren met ijs, in toetjes maar ook los te eten. Aardbeien zijn zeer gezond en kunnen het lichaam op allerlei manieren van dienst zijn. Gelukkig mag je ook aardbeien eten tijdens het fruitdieet. Waarom zijn aardbeien zo gezond om te eten?

Wat zijn aardbeien

Aardbeien zijn schijnvruchten, je eet namelijk de bloembodem. Er zijn 20 verschillende soorten, en honderden rassen bekend. Een bijzondere aardbei is de ananasaardbei, met een witgele vrucht met rode pitjes.

Aardbeienplantjes vormen uitlopers boven de grond. Hierdoor kun je ze makkelijk vermeerderen en in meerdere potten zetten.

Aardbeien gezond

Waarom zijn aardbeien zo gezond om te eten? Lees hier een opsomming van de verschillende voordelen van aardbeien voor de gezondheid.

  • De aardbei is een zomervrucht die boordevol antioxidanten zit. Antioxidanten vangen schadelijke stoffen op die de cellen in ons lichaam kunnen beschadigen. Uit recent onderzoek blijkt dat het eten van aardbeien je beschermt tegen verschillende welvaartsziekten zoals overgewicht en diabetes. Ook helpen anti-oxidanten tegen veroudering, doordat zij de zogenoemde vrije radicalen wegvangen.
  • Aardbeien bevatten pectine, cellulose en andere vezels, waardoor de aardbei licht verteerbaar is. 100 gram aardbeien levert maar 33 calorieën. Het is dus een verantwoord tussendoortje en past in elk dieet.
  • De aardbei is rijk aan vitamine c, een antioxidant die bijdraagt aan gezondere botten, tanden en tandvlees. Heb je veel last van bloedend tandvlees? Probeer dan eens 3 keer per week aardbeien te eten. Waarschijnlijk krijg je minder last. Verder bevordert deze vitamine de opname van ijzer en versterkt het de immuniteit. 8 Aardbeien van gemiddelde grootte bevatten bovendien meer vitamine c dan één sinaasappel in zijn geheel.
  • Verder bevat de aardbei de stof anthocyaan. Anthocyaan geeft de aardbei zijn rode kleur. Deze antioxidant werkt cholesterolverlagend en ontstekingsremmend en heeft daarom een gunstig effect op hart- en vaatziekten.
  • Ook is de vrucht rijk aan foliumzuur, dit is vooral belangrijk voor de bloedvorming en celgroei van ons lichaam. Foliumzuur is daarnaast erg belangrijk voor als je zwanger wilt worden en vermindert de kans op een open ruggetje.
  • Aardbeien zijn rijk aan vitamine B9, en bevat een hoog ijzer-, calcium-, mangaan- en magnesiumgehalte. Het mineraal mangaan speelt onder andere een rol bij de vorming van botten, hersenen en het zenuwstelsel.
  • De aardbei zou het libido verhogen, wat gunstig is voor het seksleven.
  • Aardbeien voorkomen dat je op latere leeftijd je gezichtsvermogen verliest of minder goed gaat zien.
  • Maak eens een gezichtsmasker met daarin aardbeien verwerkt. Aardbeien hebben een reinigend en verstrakkend effect op de huid. De vrucht is geschikt voor een behandeling van een vette huid met grove poriën. Na het masker zal het gezicht er fris uit zien en heerlijk zacht aanvoelen.
  • Aardbeien verstevigen het bindweefsel en voorkomen of verminderen cellulitis.
  • Het eten van aardbeien is goed voor het gebit. Aardbeien maken tanden witter en gaan tandsteen tegen.

Welk fruit lijkt op de aardbei

Naast aardbeien kun je ook kiezen voor blauwe bessen, kiwi’s of sinaasappels. Alle vruchten bevatten veel vitamine C. Andere fruitsoorten bevatten weer andere vitaminen en mineralen, waardoor het extra gezond is om af te wisselen met verschillende fruitsoorten. Dit houdt het allemaal lekker gevarieerd en zorgt dat het fruitdieet niet saai of eentonig wordt.

Post a comment