Gezond Afvallen met het Fruitdieet

Wil je graag afvallen met fruit? Lees hier wat het fruitdieet inhoudt en geef je eigen draai aan het fruitdieet!

Is een fruit dieet voor jou geschikt

fruit dieet

Eet je graag fruit? Dan is het fruit dieet misschien wel geschikt voor jou. Met het fruit dieet kun je goed variëren en ook zijn er diverse vormen van het fruit dieet, van enkele dagen tot een volledige week. Zo heb je meer keuzemogelijkheden om het overtollige gewicht er toch af te krijgen.

Een fruit dieet van 2 dagen

Bij dit dieet eet je twee dagen fruit en de derde dag weer normaal. Op deze normale dagen moet je wel zorgen voor extra eiwitten, bijvoorbeeld in de vorm van een eiwitshake of door eiwitpoeder toe te voegen aan yoghurt.

Tijdens de fruitdagen, eet je het fruit verdeeld over de dag. Dit vul je eventueel aan met vitaminetabletten. Daarnaast mag je koffie en thee zonder suiker en water drinken. Kies met mate voor bananen, avocado en druiven, deze fruitsoorten bevatten veel suikers. Volg het fruit dieet van 2 dagen afgewisseld met een normale dag niet langer dan 21 dagen achter elkaar, daarna loop je het risico op tekorten aan voedingsstoffen.

Soms heb je last van een hongergevoel voor het slapen gaan, dit kan je oplossen door wat groenten te eten. Kies bijvoorbeeld voor wat tomaatjes of wat plakjes komkommer. Het hongergevoel zal erdoor verdwijnen en het is weinig schadelijk voor je dieet omdat de groenten weinig calorieën bevatten.

Het volledige fruit dieet van 7 dagen kun je hier vinden.

Het appeldieet

Een andere variant van een fruit dieet is het appeldieet. Dit werkt vrij simpel, eet voor elke maaltijd een appel en je zult tot 1 kilo per week afvallen. De appel zorgt ervoor dat het hongergevoel verdwijnt, waardoor je minder eet tijdens de maaltijden. Een ander voordeel van het eten van appels is dat ze vol met anti-oxidanten zitten en dus allerlei gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Een nadeel van het dieet is wel dat het op een gegeven moment gaat vervelen.

Het bananendieet

Bij het bananendieet eet je alleen in de ochtend bananen en drink je lauw water. De rest van de dag eet je dan weer normaal. Deze methode is echter niet wetenschappelijk bewezen.

Wat zijn fruitisten

Fruitisten eten het liefst alleen maar fruit en eventueel noten. Het dieet bestaat uit fruit van allerlei klassen. Zo eten ze citrusvruchten (sinaasappels, mandarijnen), zoete vruchten (bananen, meloenen en druiven), noten (amandelen, pistachenoten), zaden (zonnebloempitten), olieachtige vruchten (avocado’s en kokosnoten) en gedroogde vruchten (abrikozen en rozijnen).

Dit dieet klinkt wel heel gezond, maar geeft niet alle bouwstenen die je nodig hebt om je lichaam gezond te houden. Er zitten weliswaar vitaminen, mineralen en koolhydraten in, maar met een strikt dieet wat alleen uit fruit bestaat krijg je te weinig eiwitten en vetten binnen.

Eiwitten en vetten zijn beide belangrijke bouwstoffen voor het lichaam, bijvoorbeeld voor de opbouw van spieren, haren, huid, botten, het immuunsysteem en niet de minste voor membranen.

Conclusie fruit dieet

Met fruit kun je heel goed afvallen, er zijn talloze variaties mogelijk met fruit. Zo kun je de vorm kiezen die jij het meest lekker vind, door bijvoorbeeld te kiezen voor het appeldieet of juist voor het bananendieet.

Aardbeien lekker en gezond

aardbeien

Aardbeien is een van de lekkerste fruitsoorten die er is. Aardbeien zijn goed te combineren met ijs, in toetjes maar ook los te eten. Aardbeien zijn zeer gezond en kunnen het lichaam op allerlei manieren van dienst zijn. Gelukkig mag je ook aardbeien eten tijdens het fruitdieet. Waarom zijn aardbeien zo gezond om te eten?

Wat zijn aardbeien

Aardbeien zijn schijnvruchten, je eet namelijk de bloembodem. Er zijn 20 verschillende soorten, en honderden rassen bekend. Een bijzondere aardbei is de ananasaardbei, met een witgele vrucht met rode pitjes.

Aardbeienplantjes vormen uitlopers boven de grond. Hierdoor kun je ze makkelijk vermeerderen en in meerdere potten zetten.

Aardbeien gezond

Waarom zijn aardbeien zo gezond om te eten? Lees hier een opsomming van de verschillende voordelen van aardbeien voor de gezondheid.

  • De aardbei is een zomervrucht die boordevol antioxidanten zit. Antioxidanten vangen schadelijke stoffen op die de cellen in ons lichaam kunnen beschadigen. Uit recent onderzoek blijkt dat het eten van aardbeien je beschermt tegen verschillende welvaartsziekten zoals overgewicht en diabetes. Ook helpen anti-oxidanten tegen veroudering, doordat zij de zogenoemde vrije radicalen wegvangen.
  • Aardbeien bevatten pectine, cellulose en andere vezels, waardoor de aardbei licht verteerbaar is. 100 gram aardbeien levert maar 33 calorieën. Het is dus een verantwoord tussendoortje en past in elk dieet.
  • De aardbei is rijk aan vitamine c, een antioxidant die bijdraagt aan gezondere botten, tanden en tandvlees. Heb je veel last van bloedend tandvlees? Probeer dan eens 3 keer per week aardbeien te eten. Waarschijnlijk krijg je minder last. Verder bevordert deze vitamine de opname van ijzer en versterkt het de immuniteit. 8 Aardbeien van gemiddelde grootte bevatten bovendien meer vitamine c dan één sinaasappel in zijn geheel.
  • Verder bevat de aardbei de stof anthocyaan. Anthocyaan geeft de aardbei zijn rode kleur. Deze antioxidant werkt cholesterolverlagend en ontstekingsremmend en heeft daarom een gunstig effect op hart- en vaatziekten.
  • Ook is de vrucht rijk aan foliumzuur, dit is vooral belangrijk voor de bloedvorming en celgroei van ons lichaam. Foliumzuur is daarnaast erg belangrijk voor als je zwanger wilt worden en vermindert de kans op een open ruggetje.
  • Aardbeien zijn rijk aan vitamine B9, en bevat een hoog ijzer-, calcium-, mangaan- en magnesiumgehalte. Het mineraal mangaan speelt onder andere een rol bij de vorming van botten, hersenen en het zenuwstelsel.
  • De aardbei zou het libido verhogen, wat gunstig is voor het seksleven.
  • Aardbeien voorkomen dat je op latere leeftijd je gezichtsvermogen verliest of minder goed gaat zien.
  • Maak eens een gezichtsmasker met daarin aardbeien verwerkt. Aardbeien hebben een reinigend en verstrakkend effect op de huid. De vrucht is geschikt voor een behandeling van een vette huid met grove poriën. Na het masker zal het gezicht er fris uit zien en heerlijk zacht aanvoelen.
  • Aardbeien verstevigen het bindweefsel en voorkomen of verminderen cellulitis.
  • Het eten van aardbeien is goed voor het gebit. Aardbeien maken tanden witter en gaan tandsteen tegen.

Welk fruit lijkt op de aardbei

Naast aardbeien kun je ook kiezen voor blauwe bessen, kiwi’s of sinaasappels. Alle vruchten bevatten veel vitamine C. Andere fruitsoorten bevatten weer andere vitaminen en mineralen, waardoor het extra gezond is om af te wisselen met verschillende fruitsoorten. Dit houdt het allemaal lekker gevarieerd en zorgt dat het fruitdieet niet saai of eentonig wordt.

Waarom ananas eten tijdens het fruit dieet

ananas

Ananas is een van de lekkerste fruitsoorten die er is. Gelukkig mag je dan ook ananas tijdens het fruit dieet. Ananas is heerlijk zoet en combineert goed met andere fruitsoorten. Vaak hoor je dat ananas te veel suiker zou bevatten, toch is ananas wel degelijk heel gezond. Waarom is ananas zo gezond?

Waar komt de ananas vandaan

De ananas is een tropische vrucht, die het best groeit bij tropische temperaturen. De buitenkant van de ananas is hard en bevat stekelachtige structuren. De binnenkant heeft een hart dat niet eetbaar is. De ringen eromheen zijn echter zoet, sappig en eetbaar.

Ananas staat symbool voor vriendschap en gastvrijheid en wordt  daarom vaak als logo of afbeelding gebruikt op deuren in restaurants.

Ananas bevat vrij veel fructose ofwel fruitsuikers. Per 100 gram bevat de ananas 57 calorieën, waarvan 0,1 gram vet, 0,5 gram eiwit en 12 gram koolhydraten.  Dit geldt voor verse ananas. Ananas uit blik op siroop kan tot tweemaal zoveel suikers als calorieën bevatten.

Waarom is ananas gezond

Ananas is een gezond stuk fruit, waarom precies?

  • Ananas bevat bepaalde vitaminen, mineralen en voedingsvezels.
  • Ananas bevat veel vitamine C. Vitamine C versterkt het immuunsysteem, zorgt ervoor dat verkoudheden sneller overgaan, dat wonden sneller genezen en infecties beter worden tegengegaan.
  • Ananas bevat mangaan, dit mineraal is nodig voor de kwaliteit van botten en kraakbeen. Het houdt deze weefsels sterk en gezond. Het komt maar in een kleine hoeveelheid voor maar is zeker onmisbaar voor je beenderstelsel.
  • Door de grote hoeveelheid vezels is ananas goed voor de spijsvertering. Het maakt de ontlasting zachter en soepeler waardoor een eventuele opstopping snel zal verminderen.
  • Door de aanwezigheid van de stof bromelaine is de ananas ontstekingsremmend en worden weefselzwellingen zoals spataders, artrose, bronchitis en verstuikingen minder.
  • Daarnaast zorgt bromelaine voor een kleinere kans op een beroerte of hartinfarct. Het helpt ook tegen bloedstolsels in het lichaam, zodra er minder stolsels aanwezig zijn, verkleint de kans op beroertes of een hartinfarct.
  • Ananas bevat ijzer. Mensen met bloedarmoede doen er dus goed aan ananas te ten en zo het ijzergehalte in het bloed weer te doen stijgen.
  • Ananas heeft een positief effect op het cholesterolgehalte. Het zorgt ervoor dat het slechte LDL cholesterol minder wordt opgenomen en dus niet in het bloed terecht komt. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner.
  • Door de aanwezigheid van anti-oxidanten zou ananas de kans op kanker kunnen verkleinen of de groei van kwaadaardige cellen kunnen remmen (zie ananas echter niet als een remedie tegen kanker). Baadt het niet, schaadt het niet….
  • Je krijgt energie van ananas, je zult je lekker voelen en dat niet alleen door de gezonde voedingsstoffen, maar ook door de vrolijke gele kleur die het goed doet in cocktails of gecombineerd met ijs.

In welke vorm eet je ananas tijdens het fruit dieet

Tijdens het fruit dieet kies je alleen voor vers fruit, dus ook voor verse ananas. Ananas op siroop bevat dubbel zoveel suikers en calorieën en is een stuk minder gezond.

Waarom kiwi eten tijdens het fruit dieet

kiwi

De kiwi wordt gezien als het meest gezonde fruit dat er is. Kiwi’s zitten boordevol sap, waardoor je hem het best uit kunt lepelen. Het sappige vruchtvlees schep je zo uit de schil. De kiwi is zoet van smaak en bevat zeer veel vitamines. Geen wonder dat je kiwi mag eten tijdens het fruit dieet.

Waar komt de kiwi vandaan

Oorspronkelijk komen kiwi’s uit China. Dit is echter niet alom bekend. Later verhuisde de kiwi van China naar Nieuw Zeelanden werd vernoemd naar de kiwi-vogel, ook wel het nationale symbool van Nieuw Zeeland. Via Engeland kwamen ze vervolgens in Europa.

Waarom is kiwi gezond

Kiwi is supergezond, maar waarom eigenlijk?

Ten eerste bevat de kiwi vitamine, mineralen,vezels en anti-oxidanten. Zo bevat een kiwi de dubbele hoeveelheid vitamine C als een sinaasappel. Met name de gele kiwi’s zijn een goede remedie tegen verkoudheid en keelpijn.

Door de kiwi neemt je natuurlijke weerstand tegen allerlei ziekten enorm toe. Daarnaast versterkt het je botten, zorgt het voor een snellere genezing en wondherstel en blijken kiwi’s een positieve invloed te hebben op het zenuwstelsel.

Een kiwi zorgt voor een goede stoelgang. Heb je last van verstopping? 3 kiwi’s op je nuchtere maag en je zult vrij snel naar de wc kunnen.

Soorten kiwi’s

Er zijn twee soorten kiwi’s; de gele kiwi en de groene kiwi. De gele variant is zoeter dan de groene en is zachter. Ook hebben gele kiwi’s iets minder haren op de schil.

Eet kiwi’s altijd op het juiste moment, als ze overrijp zijn, gaan ze muf smaken. Je kunt de kiwi dan erg indeuken of ziet rimpels op de schil verschijnen. Koop daarom nooit heel veel kiwi’s tegelijk. Ze zijn allemaal tegelijk rijp of juist nog onrijp. Tegen onrijpe kiwi’s is een makkelijke oplossing. Leg er een rijpe banaan naast en je kiwi’s zullen sneller rijpen.

Over het algemeen is er geen prijsverschil tussen groen en gele kiwi’s.

Hoe moet je kiwi’s bewaren

Kiwi’s koop je het liefst als ze stevig en hard aanvoelen. Thuis bewaar je ze gewoon buiten de koelkast als ze je snel wilt eten. In de koelkast kun je ze echter tot 2 weken lang bewaren. Het beste advies is eigenlijk dat je niet teveel kiwi’s moet kopen, tenzij je zeker weet dat ze allemaal op gaan.

Kiwi’s combineren in de keuken

Kiwi’s kun je goed samen eten met vlees. Maar je kunt kiwi ook goed gebruiken in sauzen, slaschotels, in toetjes (ijs, pudding, bavarois) of gecombineerd met ander fruit.

Je hebt dus eigenlijk geen reden meer om geen kiwi te eten.